In Vredesnaam

14 september 2010 - Saint-Laurent-du-Maroni, Frans-Guyana

De eerste week zit erop. Een week die voornamelijk bestond uit wennen, wennen en… zoveel mogelijk leren kennen! Voordat ik ga uitweiden over de vuurdoop van afgelopen week (ook vrij letterlijk te zien, aangezien het hier zo warm is dat je na het douchen ernstig gaat twijfelen of je je nou al had afgedroogd), zal ik eerst eens wat meer vertellen over waarom ik hier eigenlijk ben en wat ik precies ga doen het komende jaar. Een ‘jaar van dienstbaarheid’ in Frans-Guyana, waarom in vredesnaam? Nou, precies: in Vredesnaam!

Als aanhanger van het Bahá’í-geloof, de jongste wereldreligie die als doel heeft om eenheid en harmonie in de wereld te vestigen, help ik mee aan het opbouwen van een wereld waarin de leringen van Bahá’u’lláh werkelijkheid zullen worden. Als Bahá’í’s geloven we in Bahá’u’lláh, de grondlegger van het Bahá’í -geloof, als Manifestatie (of boodschapper) van God voor deze tijd. Zijn leringen gaan onder meer over gelijkwaardigheid van man en vrouw, het hand in hand gaan van wetenschap en religie en de plicht van onderwijs en educatie voor ieder kind (voor meer informatie over het Bahá’í -geloof, zie: www.bahai.nl).

Bahá’í ‘s wereldwijd zijn bezig met het opzetten en uitvoeren van projecten om mensen in contact te brengen met het Woord van Bahá’u’lláh en om Zijn doelen en leringen te verwezenlijken. Tijdens meditatieve bijeenkomsten en leerkringen wordt Bahá’u’lláhs Openbaring gevoeld, bestudeerd en handen en voeten gegeven. Zo zijn er kinderklassen en jeugdgroepen waarin moreel onderwijs en de ontwikkeling van geestelijke eigenschappen centraal staat. Vanuit het Bahá’í -wereldcentrum in Haifa, Israël, krijgt de wereldwijde Bahá’í -gemeenschap leiding, zodat alle neuzen in dezelfde richting wijzen bij het maken van plannen en het nastreven van doelen. Globaal gezien is men overal ter wereld dus met hetzelfde bezig, wat prachtig is. Echter, zoals ik eerder al vertelde, kunnen tussen sommige landen en gebieden enige ‘tempoverschillen’ bestaan. Zo kan dit ook betrekking hebben op het verwezenlijken van de gemeenschappelijke doelen. Om deze reden trekken sommige Bahá’í ‘s erop uit om gedurende een bepaalde tijd bij te springen in Bahá’í -gemeenschappen elders in de wereld. Een beetje ‘druk, druk’ in een ‘no spang-cultuur’, zoals in ons geval, kan dus zeker geen kwaad!

Ons voornaamste doel hier in Saint-Laurent en omgeving is om mensen, in het bijzonder de jongeren, te activeren, te bemoedigen en te vergezellen in hun activiteiten. Onze grote uitdaging is om hiervoor een goede en stevige fundering te leggen, in plaats van een kaartenhuis dat na ons vertrek weer in elkaar zakt. Uiteraard is het hiervoor handig om aan de desbetreffende omgeving te wennen en om de desbetreffende mensen en jongeren te leren kennen. Dat is zo’n beetje waartoe we afgelopen week een poging hebben gedaan, om maar weer even terug te komen op de vuurdoop waar ik het in het begin over had.

Een aantal jongeren kwamen afgelopen week spontaan langs om dan eindelijk ‘les trois filles’ uit Europa te ontmoeten. Ze schenen hier al enige tijd naar uit te hebben gekeken, wat andersom uiteraard ook gold! Hartverwarmend om met ze te praten, ervaringen uit te wisselen en samen na te denken over de doelen voor het komende jaar. Afgelopen zondag hadden de jonge bahá’í’s hier in de omgeving zelfs een heus ‘fête de bienvenue’ voor ons georganiseerd, très cool! Om elkaar te leren kennen deden we een spel waarbij je jezelf voorstelde (“Je m’appelle…”) en iets noemde waar je van houdt (“et j’aime…”). Voordat je zelf aan de beurt was, somde je eerst op wat iedereen voor je had gezegd. Inderdaad, om het niet te makkelijk te maken. Uiterst geconcentreerd probeerde ik te volgen wat iedereen zei, want, je raadt het al: ik was als een van de laatste aan de beurt. Een kleine illustratie van het feit dat ik ook nog wat moet wennen aan de Franse taal: ik verstond “j’aime coiffer’ (coiffer = vlechten) als “j’aime du café”. Dolle pret gegarandeerd.

De Walkers hebben ons afgelopen week ook geïntroduceerd bij de bahá’í ‘s in de stad en in een aantal dorpen hier in de omgeving, zodat we ook al wat kinderen en volwassenen van de gemeenschap konden leren kennen. De nadruk ligt hier op het woord ‘wat’, want er wonen hier veel bahá’í’s, heel veel… In een dorpje hier, Acarouany genaamd, zijn zelfs praktisch alle inwoners bahá’í. Onvoorstelbaar, maar absoluut waar! Mijn hart klopte twee keer zo snel van geluk toen we door de mensen in dit dorp werden verwelkomd met een enorme dosis blijdschap, warmte en liefde! “Allah-u-Abhá”, wat betekent ‘God is de Alglorierijke’, wordt gezegd bij elke begroeting: een ware verheffing voor de ziel…

Ik ben blij dat ik de afgelopen week ook wat tijd heb gehad om rustig bevriend te raken met ‘onze’ Volkswagen Polo, die Bob en Jackie hebben gereserveerd voor het woon-werkverkeer dat we zullen hebben het komende jaar. Terwijl ik op de eerste ‘heuvel’ (lees: een ietwat oplopende uitrit van een tankstation) nog zo’n vijf keer achter elkaar stil viel en ik van paniek vergat wat ook alweer de hellingproef was, draai ik er mijn stuur nu niet meer voor om!

Alles went en het werk gaat beginnen. J’en ai envie!

A là prochaine!

Justine

1. K1:
    14 september 2010
    Leeeuuukkk!!!! Wederom schitterend geschreven Stien! Ik heb ervan genoten, ook erg informatief hoe je het Bahá'í geloof uiteen hebt gezet. :D

Thnx en tot snel!
  2. sylvain:
    14 september 2010
    geweldig verhaal ik wou dat ik er ook was maar helaas ik heb school nou tot volgend jaar

au revoir,
  3. Greetje:
    “Allah-u-Abhá”
    xxxxx love
  4. henry:
    14 september 2010
    Ce sont de bonnes nouvelles...
    Bravo pour la pratique de la langue française!!!

Henry
  5. Claudia:
    14 september 2010
    Et moi, je m'appelle "ton frère" et j'aime lire tes nouvelles. Je suis très jalouse, bien sûr, et de plus fier de toi!

As. maandag krijg mijn bul. Weer een vreemde situatie omdat ik je niet uit kan nodigen. Het is voor jou wennen daar, en ik kan ook maar niet wennen aan het idee dat je zo ver weg bent!

Wat een leuke verhalen! Hoe bijzonder om omringd te zijn door zoveel liefde! Wanneer ben je weer op skype bereikbaar?

"Knoufle,"
    Jornt
  6. kouros:
    Lieve Jus!!

Thanks voor de prachtige update!!
  7. monet:
    14 september 2010
    Wow amazing story ! go for it justien
    Kijk uit naar het volgende bericht!
    Vind het heel bezonder allemaal wat daar plaats zal vinden.

xxxx liefs
  8. Aleida perez:
  9. Veroni:
    14 september 2010
    Love, in spirit bij jou..

O ZOON VAN HET BESTAAN!

Uw hart is Mijn woning, heilig het voor Mijn nederdaling. Uw geest is Mijn plaats van openbaring, zuiver hem voor Mijn verschijning.
  10. Eric:
    Wauw, klinkt geweldig!Allah-u-Abhá
  11. mama:
    14 september 2010
    Mooi stuk tekst! Ik zal het uitprinten voor oma. Dan blijft ze een beetje op de hoogte!
    Liefs, mama
  12. Wendy:
    14 september 2010
    Wat weer een heerlijk verhaaltje voor het slapengaan!
    Dat worden zoete dromen! Tnx Justine!

French-Gyuana's got talent..

Liefs vanuit Rotjeknor
  13. Aane:
    15 september 2010
    Waar google al niet goed voor is. Je blog werd vermeld. Heb mij gelijk aangemeld. Fijn om op deze manier bij jullie te zijn. We zullen jullie met gebeden steunen in jullie prachtige onderneming. Groeten van ons allemaal! Geniet van dit avontuur...
    Liefs ook uit Rotjeknor op dit moment
  14. Esther:
    15 september 2010
    Jee, zit ik hier met m'n ontbijtje al met tranen van ontroering in m'n ogen. Wat gebeurt er al veel - met hen, met jou.. Prachtig!!
  15. Anneke Schouten:
    15 september 2010
    Wat een mooi begin, Anisa; ik kan de warmte van het land haast voelen, en de sfeer van het kennismakingsspel. Heel wat beter dan een inburgeringscursus.
    Veel groeten uit een al herfstig en koel Apeldoorn,
    Anneke
  16. Benji:
    Hey Stien,

wat een heerlijk verhaal om te lezen. Dank voor de mooie uiteenzetting over het Bahá'í Geloof:).

Dat er zoveel Bahá'í's rondlopen en iedereen elkaar hartelijk groet, doet mij heel erg denken aan Haifa. Als je die warmte en dat vertrouwen voelt, dan voel je je veilig, met als gevolg dat je met een gerust hart vol kunt genieten van het onderrichtswerk :D

Zet 'm op meiss!

Grote knuffel,

Benjamin
  17. Lauren:
    15 september 2010
    Mais c'est super se 'blog' Justine! Quelle bonne idée. Et quelles belles aventures! Quelle merveilleuse occasion de servir et d'apprentissage!

Bon chance, que dieux vous béni et guide tous les trois!
  18. Jaap:
    Mooi,mooi en mooi :)
  19. Maartje:
    Lieve Justine,

wat een start... dit wordt een onvergetelijk jaar!
    All the best!!! Veel liefs,
    Maartje
  20. Anja Shanmugampillai:
    15 september 2010
    Wat geweldig .Veel lieve groeten vanuit cluster 2 voor jullie alle drie, Ik ben benieuwd naar jullie verdere belevenissen.
    Anja

Mooi verhaal! :D Ga zo door en zet hem op! :D

Liefs, Caroline
  23. Wendy:
    21 september 2010
    lieve stien, wat ben je mooi en wat schrijf je prachtig :-)

mis je,x wen
  24. Harry:
    22 september 2010
    Geweldig hè om voor een tijdje op deze plek te mogen zijn, c'est vraiment magnifique
  25. Nina vd G:
    25 september 2010
    Wat amazing, justine!
    you never know whats next :D
  26. janine van rooij:
    27 september 2010
    zit je een beetje te surfen op het internet en kom je op een blog terecht van iemand die net als jij Bahai is en Nederlandse en voor een jaar van dienstbaarheid naar Frans Guyana, waar een andere vriend jarenlang heeft gewoond, is gegaan!
    Veel succes Justine, veel sterkte, veel liefde, veel plezier!

groetjes,

janine van rooij uit zeist.