Wie het laatst verwacht, verwacht het best

21 mei 2011 - Saint-Laurent-du-Maroni, Frans-Guyana

Nog één maand te gaan en nog zoveel te doen! We zijn nu volop bezig met af te maken waarmee we een paar maanden geleden begonnen zijn. Concreet betekent dat: het afronden van de Ruhi-trainingen (voornamelijk boek 1) en het jeugdgroepmateriaal waarmee we nu bezig zijn in de jeugdgroepen. De momentele uitdaging die ik hierbij ondervind is het vinden van een manier om de boeken af te ronden en niet over de praktijk heen te rennen, want dat laatste is meer dan cruciaal! Wat leren we als we het niet oefenen? Daarnaast is mijn persoonlijke doel om in de kinderklassen momenteel nog zoveel mogelijk geleerde liedjes en citaten te herhalen, in de hoop dat het zo lang mogelijk blijft hangen. Mocht er voor sommige kinderen geen kinderklas meer zijn nadat wij weggaan, dan zullen hun harten de woorden hopelijk herkennen, wanneer ze er in de toekomst weer mee in aanraking komen.

Met Karim, een lokale bahá’í en pionier uit Canada, bedachten we een aantal maanden geleden dat we de jongeren wat meer verdieping wilden aanbieden, buiten de trainingen van het Ruhi-instituut om. Zo werd het idee geboren van wekelijkse verdiepingsavonden bij Karim thuis, open voor alle jongeren die zich graag wat meer wilden verdiepen in verschillende onderwerpen, in het licht van Bahá’u’lláhs Leringen. We zagen het al helemaal voor ons: gezellig en informeel bij elkaar komen om interessante discussies te voeren over thema’s als ‘gelijkwaardigheid van man en vrouw’, ‘opvoeding van kinderen’ en ‘het bahá’í huwelijk’. Enthousiast besloten we om veel jongeren uit te nodigen en dan vanzelf te zien wie er zouden komen opdagen. Konden we gelijk zien wie er écht geïnteresseerd waren. Een beetje moeite mocht wel gemaakt worden, vonden we. Normaal gezien halen we de jongeren op met ‘onze’ auto als de activiteit plaatsvindt buiten een straal van, pak ‘m beet, drie kilometer van hun huis. Er is hier namelijk geen openbaar vervoer en de meeste jongeren hebben geen beschikking over een (functionerende) fiets – laat staan over een auto. Echter, als er iets ‘spectaculairs’ te doen is binnen, buiten of aan de andere kant van de stad, vinden veel van de jongeren, merkwaardigerwijs, vaak ineens wel een manier om er te komen. Zo kwamen we dus op het idee om de jongeren niet op te halen met de auto. Als deze bijeenkomst belangrijk genoeg zou zijn, zouden ze wel een manier vinden om er te komen. Inmiddels ben ik hierdoor op een interessante bevinding gestuit: hoe uitgebreider de verwachtingen in het hoofd (soms compleet met filmische muziek en sfeerverlichting), hoe meer afwijking de praktijk vertoont. Huidige zaterdagavond: alsnog met zo’n tien menselijke sardienen in een (vijfpersoons)autoblik op weg naar Karim, en ja, na de verdieping op dezelfde manier weer terug naar huis. Ach, kunnen we in ieder geval niet zeggen dat we de auto niet gebruikt hebben (!) het afgelopen jaar.

Gelukkig dat we de leerkringen zo goed als allemaal doen met kleine groepjes vrienden die bij elkaar in dezelfde buurt/straat of in hetzelfde kamp wonen. Vervoertechnisch een stuk praktischer, maar ook logischer als het gaat om gemeenschapsopbouw op kleine schaal. Echter, hoe praktisch of logisch het ook wezen moge, ik blijf vrolijk belanden in situaties die anders verlopen dan - of die ik niet had verwacht. Ter illustratie: nadat ik de auto geparkeerd had in het kamp van twee vriendinnen met wie ik Ruhi boek 1 doe, en mij een weg baande tussen de altijd nieuwsgierige kinderen, pakte ik in mijn enthousiasme het kleinste hummeltje op dat ik op het pad tegenkwam. Toen ik haar, nog altijd met een vrolijke glimlach op mijn gezicht, tien meter verderop weer op de grond zette, merkte ik dat mijn shirt ineens helemaal nat was geworden. Aangezien het noch zweet noch regen kon zijn en deze zelfde hummel een kletsnatte broek bleek te hebben, was de conclusie niet meer zo moeilijk: er was op me geplast. En ja, de leerkring moest nog beginnen. Voordat ik het wist had de tante van één van de meiden me ontvoerd in haar slaapkamer en een schone stapel kleren in mijn handen geduwd. “Aantrekken hoor!” werd me liefdevol bevolen, terwijl ze giechelend wegliep. Maakte ik even de blits in mijn felgekleurde pangi (een traditionele omslagdoek met vaak de mooiste kleuren en motieven – red.) en knalrode t-shirt! Totaal niet verwacht, maar meer dan leuk: de pangi mocht ik houden. Ik hou van tantes!

Wat ik ook niet had verwacht was dat ik tijdens de nationale conventie van de Frans-Guyaanse bahá’í gemeenschap mocht meehelpen met het schrijven van de brief aan het Universele Huis van Gerechtigheid. Wat een bijzondere eer! Toen we ’s avonds een strandwandeling gingen maken, op zoek naar schildpadden, rolden mijn ogen bijna uit mijn hoofd toen deze schildpadden anderhalve meter groot bleken te zijn in plaats van de 30 à 40 cm die ik in mijn hoofd had. Ook had ik niet verwacht dat ik twee vogelspinnen zou tegenkomen in een paar weken tijd. Om eerlijk te zijn had ik er, wat dat laatste betreft, wel rekening mee gehouden dat ik ze een keer tegen zou komen hier in de rimboe, maar dat ik hysterisch zou worden van angst niet. Weet ik dat ook weer.

Er is echter één verwachting die ik ga vasthouden voor de rest van mijn leven, nadat deze keer op keer bevestigd is: ook al ben ik met het verkeerde been uit bed gestapt, heb ik mijn voet verzwikt en mijn teen gestoten: het geven van een kinderklas of jeugdgroep tovert altijd weer een lach op mijn gezicht! Van alle kinderen die mijn hart de laatste tijd deden smelten met hun twinkelende oogjes, de liefste persoonlijke teksten op kleurplaten, en van alle jeugd met hun gave inzichten en bijzondere uitspraken, gaat de hoofdprijs deze keer naar twaalfjarige Danicha, uit mijn jeugdgroep. Nadat we een oefening hadden gedaan met deugdenkaarten, waarbij iedereen vijf deugden een cijfer moest geven van 1 tot 10 (afhankelijk van hoe goed je deze deugd ontwikkeld had), kwam Danicha tijdens het opruimen nog even persoonlijk naar me toe. “Justine, waarom heb je jezelf nergens een 10 gegeven?”vroeg ze me verbaasd. Ik antwoordde dat een 10 perfectie betekent en dat ik niet ergens perfect in kan zijn, omdat ik maar een mens ben. “Nou, ik vind jou anders aardig perfect hoor”, zei ze vervolgens, terwijl ze in mijn werkboek een streepje op de ‘e’ zette dat ik zelf vergeten was. Adorable, n’est-ce pas?

Tot bijna,

liefs Justine

1. Veerle:
    Lieve Jus,

Wat een geweldige ervaringen weer! Dat plasverhaal komt me overigens bekend voor, zelf heb ik afgelopen week ook zo´n soort gelijke gebeurtenis meegemaakt ;-)

Ik zag de spin op één van je foto's en bij het zien van het kiekje kreeg ik het al benauwd, laat staan dat ik zo'n beest in het echt zou zien! Helemaal niet gek dat je daar hysterisch van wordt, lijkt..

Lieverd, ik verheug me op je terugkomst!

Kus van Veer
  2. Marijn:
    Ha lieve Justine,
    Wat heerlijk om je blogjes te lezen. Ik moet er af en toe bij stilstaan dat je al die activiteiten inderdaad in het Frans geeft! Wat knap en wat zal je Frans goed geworden zijn zeg! Gisteren hebben Nicolaas en ik de jeugd in onze buurt gevonden voor onze jeugdgroep. We gaan vandaag op huisbezoek, en gisteren was een vader met zijn dochter al even thee komen drinken bij mij. Handig inderdaad als het op loopafstand is! liefs, marijn
  3. Tante Cock:
    Lieve Justine,
    Je schrijft: ik houd van tantes. Van alle tantes??? Daar ben ik blij mee; op afstand dan wel!!
    Heerlijk om te lezen dat je van de stage zelf zo veel mee neemt. Vooral dat verhaal over die verwachtingen spreekt mij erg aan. Dat heb ik zelf ook met zoveel pijn en moeite moeten leren. En nog trap ik er wel eens in.
    We hopen je binnenkort in Nederland te zien. Je optimistische instelling en je vrolijke lach zal voor sommigen uit je omgeving goed van pas komen.
    Nog veel succes en plezier de laatste weken,
    Tane Cock
  4. Anne-Karien:
    21 mei 2011
    :-)very glad to hear your happy message! Aankomend weekend intercontinentale igb doen? x,ak
  5. Wendy:
    Hey Justine!

"wanneer komt Justine weer terug? Ik vind dat ze nu wel lang genoeg is weggeweest" zei NIna een paar weken geleden na het blij verrast ontvangen van een onverwacht geel vouwblaadje met een boodschap van jou vanuit Zuid-Amerika.
    Wat een inspirerende ervaringen weet je wederom te delen, geheel binnen de lijn der verwachting, maar toch niet als vanzelfsprekend! Dank daarvoor en een hele goede en leerzame afrondende tijd gewenst!
    Veel liefs, Wendy
    en veel liefs van NiNA
  6. Claudia:
    21 mei 2011
    Hoi lieve zuster, hartverwarmend om dit te mogen lezen. Nog heel veel succes met het afronden van je jaar van dienstbaarheid!

Ik ben blij als je weer terug bent :-)
    À bientôt!
  7. Caroline de Bruin:
    Hoi Justine,

Wat een mooi omschreven verhaal weer! :)
    Ik wens jullie nog heel veel plezier en succes de laatste maand!!!

Liefs,
    Caroline
  8. Laurens:
    Hey Justine,

Het blijft verwonderlijk, al je belevingen! En bij elk verhaal denk ik weer: wat een bijzondere tijd en ervaringen :| :D

Ik ben ook heel benieuwd je eens irl te zien en te spreken, nog eventjes, maar voor nu: Have.A.Blast :D!!!

Veel succes en ook sterkte met het afronden van jouw tijd daar, geniet,

Laurens
  9. Matthieu:
    22 mei 2011
    Hoi Justine,
    Weer een prachtig verslag. Ik wou dat ik er bij was toen je die spin zag. Nu moet ik het met mijn fantasie doen....

Groetjes uit Groede,
    Matthieu
  10. mama:
    23 mei 2011
    Weer zo'n leuk verhaal!
    Wat goed geschreven!
    Ik zag die spinnen al voor me!

Kusjes, mama
  11. Jurjen:
    23 mei 2011
    Wat een belevenissen ;)
    Heb er zin in als je weer terug bent! xx
  12. Aane:
    24 mei 2011
    Hi Justine,
    Geweldig zoals jij je belevenissen beschrijft. Het is alsof we er bij zijn, zo beeldend. Ik kijk er naar uit je te ontmoeten en de ervaringen van jezelf te horen...
    Tot die tijd nog veel plezier! Het is een ongekende ervaring die je altijd met je meeneemt.
    Jullie zijn een geweldig voorbeeld voor je leeftijdgenoten.
    Liefs aan jullie alledrie.
    Aane
  13. rob en brenda Bertrand:
    2 november 2011
    Hallo Justine, hier even een berichtje uit de caribean. Wij wonen en werken in Martinique tot en met 15 januari 2012. We gaan naar Maroni toe om een nieuw leven daar op te bouwen. We hebben begrepen dat jij er dan niet meer bent maar we willen graag met je in contact komen in de hoop dat je ons kunt helpen? Groeten uit Martinique van Rob en Brenda