Rijst met aap verhaal

11 februari 2011 - Saint-Laurent-du-Maroni, Frans-Guyana

Ver·ras·sing de; v -en 1 het verrassen 2 iets verrassends, m.n. iets aangenaams: een ~ van Sinterklaas 3 onverhoedse aanval. Of ze nou aangenaam of onverhoeds zijn, een jaar van dienstbaarheid zit er vol mee: verrassingen. Variërend van hele praktische tot die van het (in mijn geval) meer tropische soort. Bij de eerste categorie denk ik aan de hoeveelheid jeugd die wekelijks komt opdagen bij de jeugdgroep en het tijdstip waarop een willekeurige leerkring begint. De tropische verrassingen doen zich onder meer aan tijdens het eten van spannende exotische vruchten (met zo nu en dan de bijbehorende wormen erin) en tijdens het autorijden in het donker met de ramen open. Denk hierbij aan: geheimzinnige insecten die zich ineens bij je benen begeven, maar onzichtbaar zijn vanwege het gebrek aan licht. De grootste tropische verrassing die ik meemaakte de afgelopen tijd, leerde me tevens een zeer praktische les: ook al ben je nog zo moe en uitgehongerd, check altijd even wat er in je rijst zit als je het niet herkent. Wat mijn situatie betreft: ik zat gulzig op een hap vlees te kauwen, toen ik een paar seconden later een kies uit mijn mond viste. Nee, die was niet van mijn eigen gebit afkomstig, maar van dat van een aap. Juist.

Ook noemenswaardig zijn natuurlijk de hiervan-maakt-mijn-hart-een-sprongetje-verrassingen, zoals een pasgeboren baby’tje in Acarouany dat de moeder ‘Justine’ heeft genoemd. Toen ik dit prachtige meisje van amper een paar dagen oud in mijn armen hield gaf me dit zo’n onbeschrijflijk gevoel. Naast dat elke baby een wonder is, was het extra speciaal om dit naamgenootje vast te houden. Ik weet dat er nu altijd iemand aan de andere kant van de wereld zal zijn met wie ik op een speciale manier verbonden blijf. Een extra reden om ooit nog eens terug te gaan! Ook werd ik heel blij van mijn driejarige vriendje Joshua, die altijd meeluistert als zijn moeder en ik bij hem thuis een kinderklas voorbereiden. Na onze eerste ontmoeting had hij besloten om een gebed voor kinderen uit zijn hoofd te leren. De eerste keer dat hij het hardop zei met zoveel toewijding en precisie, moest ik echt even slikken. Op zulke momenten voel ik eigenlijk maar één ding en dat is dankbaarheid, een enorm gevoel van dankbaarheid…

Sinds een paar weken zijn we net buiten de stad met wat jongeren begonnen met een leerkring boek 5: ‘Het vrijmaken van de vermogens van de jeugd’. De première in Frans-Guyana! Dit boek was tot nog toe nog niet beschikbaar in dit land, en dus ook nog zo goed als onbekend voor de jongeren, maar we vonden het de hoogste tijd om het hier ook maar eens te introduceren. Lang leve elektronisch postverkeer en lang leve de moeder van Sara, die de Franse officiële vertaling van boek 5 naar ons opstuurde! Vol enthousiasme verdiepen we ons nu elke vrijdagavond met z’n allen in de vermogens en capaciteiten van jeugd, leren we driftig een gebed voor jongeren* in het Engels te zingen en denken we na over de pracht en het mogelijke effect van het Jeugdbekrachtigingsprogramma. Het is altijd wat gehannes met gaslampen, kaarsen en de zaklampfuncties op mobiele telefoons, gezien de afwezigheid van elektriciteit in het kamp waar we bij elkaar komen, maar ach, over een paar maanden is Saint-Laurent een paar fantastische jeugdanimatoren rijker, en dat is waar het om gaat!

Ook ‘ghetto’ Charbonnière begint aardig te gloeien en laat de ene na de verrassing zien. De jeugdgroep die ik bijna had opgegeven, loopt nu als een trein en sinds vorige week doe ik in deze wijk een leerkring boek 1 met een paar fantastische meiden. In Acarouany is het einde van boek 1 al bijna in zicht, ongelofelijk maar waar. Aan het begin van het jaar zat ik nog vaak lichtelijk wanhopig met de handen in het haar als de deelnemers wéér te laat kwamen of als ze zelfs helemaal niet kwamen opdagen, maar vanaf het moment dat ik het losliet leek dit probleem als mist voor de zon te verdwijnen. Ze komen nu vrijwel altijd en vrijwel allemaal. Weliswaar nog vaak te laat, maar zodra ze eenmaal zitten en de diepgaande vragen en thema’s over de tafel vliegen, vergeet ik überhaupt het bestaan van tijd. Ik ben dan alleen maar blij. Dat ik vervolgens bij de zin “De mens begint zijn bestaan wanneer de ziel, die uit deze geestelijke werelden komt, zich verbindt met het embryo op het moment van conceptie” grinnikend de vraag krijg of ik dat even stapsgewijs wil tekenen, maakt me niet minder blij. Breed glimlachend pak ik pen en papier. Kom maar op!

Als we op zondagavond in Acarouany na drie kinderklassen (er zijn daar zoveel kinderen dat we ze maar in drie leeftijdscategorieën hebben verdeeld), een jeugdgroep en een leerkring met zijn allen bij de meditatieve bijeenkomst zitten valt mijn mond keer op keer weer open van verbazing. Álle citaten, álle liedjes en álle gebeden die we gedurende de dag en alle maanden ervoor hebben gezongen, uitgebeeld of op ritmes hebben geleerd, komen één voor één voorbij. Vol trots en uit volle borst worden ze gezongen, gezegd en geklapt door jong en oud. Jong leert oud en oud leert jong, iedereen kent het en iedereen doet mee. Laatst deed ik mijn ogen dicht en realiseerde ik me dat dit kleine dorpje ons elke zondag een glimps laat zien van hoe de wereld kan worden. Zo Krachtig is het licht van eenheid dat het de gehele aarde kan verlichten (Bahá’u’lláh). Deze aangename verrassing verdient pas écht een award…

Liefs Justine

* O Lord!  Make this youth radiant, and confer Thy bounty upon this poor creature.  Bestow upon him knowledge, grant him added strength at the break of every morn and guard him within the shelter of Thy protection so that he may be freed from error, may devote himself to the service of Thy Cause, may guide the wayward, lead the hapless, free the captives and awaken the heedless, that all may be blessed with Thy remembrance and praise.  Thou art the Mighty and the Powerful.

- ‘Abdu’l-Bahá

1. Valentina:
    11 februari 2011
    Lieve Justine, wat wederom een prachtig en ontwapenend verhaal! Om emotioneel van te worden (wat hier ook gebeurd achter het pc scherm aan de andere kant van de wereld). Echt heel bijzonder hoe oprecht en eerlijk je iedere keer je ervaring deelt! Heerlijk om die wederom mogen te lezen ze zijn werkelijk inspirerend. En dit meen ik oprecht!
    Heel veel liefs!
  2. kouros:
    Lieve Justine,

zo prachtig en ontroerend deze verhalen.
    Heel erg mooi, lichtbrenger!

LG
  3. Anne-Karien:
    11 februari 2011
    :-)YA! "Telkens als het licht der Manifestatie van de Koning der Eenheid zich nederzet op de troon van hart en ziel, wordt Zijn schittering in elk lichaamsdeel en alle ledematen zichtbaar. Op dat tijdstip gloeit het mysterie van de befaamde traditie uit het duister: "Een dienaar wordt in het gebed tot Mij getrokken tot Ik hem antwoord, en als Ik hem heb geantwoord word Ik het oor waarmee hij hoort..." Zo is dan de Heer des Huizes in Zijn huis verschenen en alle zuilen van de woning stralen van Zijn licht. En het werk en het resultaat van het licht komen van de Lichtgever weshalve alles door Zijn wil beweegt en ontstaat. Dit is de bron waarvan zij die Hem nabij zijn, drinken zoals er geschreven staat. "Een fontein waarvan zij die God nabij zijn, zullen drinken..."37" (Baha'u'llah, De Zeven Valleien, p. 42)
    Binnenkort volgende IGB. I let you know. Liefs en tot dan dan en ...nog een beetje meer liefs :-) ak
  4. Harry:
    12 februari 2011
    Geweldig Justine iedere keer dat je je belevingen weer optekent, verschijnen de stralende gezichten weer voor me. Op deze wijze verbonden te zijn met de Geest van het Woord dat tot leven komt, is een gemis voor ieder die nalaat eenzelfde moedige stap te zetten. Dit is inderdaad leven geven op een niveau dat niets anders in de wereld te boven gaat.
    Plus de mots, maintenant je m'ëclipse. :)
  5. toos verhagen:
    12 februari 2011
    Heel erg bedankt voor deze ontroerende en bemoedigende verhalen!! heel veel lieve groeten voor jullie allemaal, speciaal voor Sara! Zeg haar maar dat we een jeugdgroep hebben in Leuven en vandaag een kinderklas beginnen vooral met Nepalesen!
  6. Marijn:
    Lieve Justine,
    ik dacht toen ik het las, je moet echt gaan schrijven, je hebt zo'n talent om ons mee te nemen naar Frans Guyana! Ik word er ook helemaal blij van!
  7. Regien van der Poel:
    Lieve Justine,
    Zag net wat foto's op facebook, en herinnerde me dat je een blog moest hebben! En wat 'n verassing om die prachtige verhalen daar te lezen. Het is leuke, en inspirerend, en ik lees er natuurlijk ook de uitdagingen en leuke en lastige ervaringen uit. Als het lukt zou ik graag een samenvatting willen maken voor bahai berichten, en als je suggesties hebt daarvoor - laat maar weten!
    Hartelijke groet, en veel succes bij alles wat jullie zo moedig ondernemen!
    Heel veel groetjes daar ook voor Anisa en Sara.
  8. mama:
    13 februari 2011
    Hoi Stientje,
    Weer zo'n prachtig verhaal! Nee, geen broodje-aap-verhaal, maar één met diepgang en respect voor de andere cultuur!
    Bedankt voor je mooie column!
    Liefs, mama
  9. Aane:
    14 februari 2011
    Beste Justine,
    Geweldig verhaal. De emoties spatten eraf. Een prachtige gave om het zo te kunnen verwoorden.
    Ik geniet ervan.
    De liefdevolle groeten aan jullie drie.
    Aane (en de rest van de familie)
  10. Veerle:
    14 februari 2011
    Lieve Zjus,

Bedankt voor deze bijzondere en heldere samenvatting van een prachtige tijd in Frans-Guyana! Ook ik las jouw verhaal met tranen in mijn ogen van ontroering en blijdschap! Het is zo inspirerend om te lezen hoeveel 3 stoere meiden in een dorp kunnen bereiken! Ik ben trots op je!!!

Veel liefs, knuffels en kusjes van Veer
  11. Azadeh:
    16 februari 2011
    Beste Justine,

Ik wens jullie drieen veel sterkte in de laatste vier maanden, succes.

Azadeh
  12. Matthieu:
    21 februari 2011
    Hoi Justine,
    Je zou zo een verhalenbundel uit kunnen geven. Je schrijfstijl is heel erg leuk. Het nodigt uit om door te lezen.
    Wat zal het contrast groot zijn als je weer terug bent.

Een subtitel van deze blog zou kunnen zijn:
    "Kies wat je eet".
    Je mag 'm zo van me hebben.

Je noemt een citaat, maar wat is de bron: "De mens begint zijn bestaan wanneer de ziel, die uit deze geestelijke werelden komt, zich verbindt met het embryo op het moment van conceptie"?
    Is dit een Bahá'í-tekst?

Succes verder en tot ziens in Hulst.

groetjes, Matthieu
  13. Stien:
    21 februari 2011
    Lieve Matthieu (en iedereen met dezelfde vraag),

Het citaat komt uit hoofdstuk 3 van de Nederlandse versie van Ruhi boek 1 'Bespiegelingen over het leven van de geest'. Het is geschreven door de makers van het boek. Het is dus niet rechtstreeks afkomstig uit, maar wel gebaseerd op de baha'i Geschriften.

Liefs Justine
  14. Laurens:
    11 april 2011
    Bijzonder... Echt, wauw :) Al je verhalen zijn leuk om te lezen en doen me goed maar hierin zitten toch wel een paar hele speciale momenten voor je zeg! Gaaf hoor :D Dankbaarheid... inderdaad... dat ben ik ook voor het feit dat ik dit mag lezen ;) Ook de foto van jou en kleine Justine, zo mooi. Kreeg tranen in mijn ogen!
    Super, geniet er van! Bijzonder!!!