Naam:
Foto’s:
301

Over mij

Utrecht, augustus 2010

Hallo! Mijn naam is Justine de Jong, geboren op 30 juli 1988, te Hulst. Ik woon alweer ruim 4 jaar in Utrecht, waar ik Psychologie studeer. Momenteel heb ik mijn bachelor afgerond, in combinatie met een minor Culturele Antropologie. Ik kom uit een groot gezin met vijf kinderen, waarvan ik de tweede ben. De oudste drie zijn inmiddels de deur uit. Van september 2010 t/m juni 2011 woon ik in Frans-Guyana, waar ik samen met twee andere vriendinnen een 'jaar van dienstbaarheid' doe.

Als aanhanger van het Bahá’í-geloof, de jongste wereldreligie die als doel heeft om eenheid en harmonie in de wereld te vestigen, help ik mee aan het opbouwen van een wereld waarin de leringen van Bahá’u’lláh werkelijkheid zullen worden. Als Bahá’í geloof ik in Bahá’u’lláh, de grondlegger van het Bahá’í -geloof, als Manifestatie (of boodschapper) van God voor deze tijd. Zijn leringen gaan onder meer over gelijkwaardigheid van man en vrouw, het hand in hand gaan van wetenschap en religie en de plicht van onderwijs en educatie voor ieder kind (voor meer informatie over het Bahá’í -geloof, zie: www.bahai.nl).

Over mijn reis

Bahá’í ‘s wereldwijd zijn bezig met het opzetten en uitvoeren van projecten om mensen in contact te brengen met het Woord van Bahá’u’lláh en om Zijn doelen en leringen te verwezenlijken. Tijdens meditatieve bijeenkomsten en leerkringen wordt Bahá’u’lláhs Openbaring gevoeld, bestudeerd en handen en voeten gegeven. Zo zijn er kinderklassen en jeugdgroepen waarin moreel onderwijs en de ontwikkeling van geestelijke eigenschappen centraal staat. Vanuit het Bahá’í -wereldcentrum in Haifa, Israël, krijgt de wereldwijde Bahá’í -gemeenschap leiding, zodat alle neuzen in dezelfde richting wijzen bij het maken van plannen en het nastreven van doelen. Globaal gezien is men overal ter wereld dus met hetzelfde bezig, wat prachtig is. Echter, soms kunnen tussen sommige landen en gebieden enige ‘tempoverschillen’ bestaan. Zo kan dit ook betrekking hebben op het verwezenlijken van de gemeenschappelijke doelen. Om deze reden trekken sommige Bahá’í ‘s, waaronder ik tijdens mijn jaar van dienstbaarheid, erop uit om gedurende een bepaalde tijd bij te springen in Bahá’í -gemeenschappen elders in de wereld.

Het voornaamste doel in Saint-Laurent en omgeving is om mensen, in het bijzonder de jongeren, te activeren, te bemoedigen en te vergezellen in hun activiteiten. Onze grote uitdaging is om hiervoor een goede en stevige fundering te leggen, in plaats van een kaartenhuis dat na ons vertrek weer in elkaar zakt. Aan de slag dus!

Bezochte landen

Ik heb 11 landen (5%) bezocht:

België, Duitsland, Frankrijk, Frans-Guyana, Luxemburg, Marokko, Nederland, Nederlandse Antillen, Spanje, Suriname, Verenigd Koninkrijk.